måndag 21 april 2008

Cory Doctorow: A Place so Foreign and 8 More

Detta är Cory Doctorows första novellsamling och det var baserat på novellerna i denna samling som Cory Doctorow vann John W. Campbell-priset för bästa nya science fiction författare. Jag är ingen novell-läsare egentligen och jag kan ha missat poängerna med en del noveller och med den reservationen kan jag säga att jag tyckte att novellerna i samlingen varierade mycket i hur bra de var.

"Craphound", "A Place so Foreign" och "All Day Sucker" tyckte jag var bra och rekommenderas för läsning. "To Market, to Market: The Rebranding of Billy Bailey" var OK men "Return to Pleasure Island" begrep jag inte poängen med. "Shadow of the Mothaship", "Home Again, Home Again" och "The Superman and the Bugout" är fristående noveller men de utspelar sig i samma värld där äljar har kommit till jorden. Jag var inte speciellt imponerad av dessa tre noveller och jag tyckte slutet i alla tre var poänglöst eller obegripligt. Sista novellen "0wnz0red" var OK och är en av de få polemiska skönlitterära saker Cory skrivit, normalt håller han sin polemik till icke-skönlitteraturen.

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Hans Persson sa...

Rätt många av novellerna i Overclocked tycker jag har polemiska drag.

Tommy Persson sa...

Jo, jag märkte det nu när jag läst klart Overclocked. Jag baserade min kommentar på vad Doctorow sa i fördordet till novellen och uppenbarligen har han ändrat sig lite. Kanske detta skedde efter han slutade på EFF.